20. 4. 2009

Materinský jazyk a štátny jazyk

Je mi z toho blbo. Skoro by som povedal, že na vracanie. Ale ako správny lev verím, že keď sa na niekoľko hodín utiahnem pod kríky, tak to rozdýcham.

Neviem, či ma klamal sluch, ale v reportáži na Jojke som počul takôto.

Ministerstvo školstva poslalo do materských školok prípis pod kódovým označením metodický pokyn či tak nejako. Do materských škôlok s vyučovacím jazykom iným ako slovenským. Podľa prípisu už majú štvorročné deti materinský jazyk dostatočne rozvinutý, takže je načase začať s jazykom štátnym.

Napríklad formou hier. Učiteľky sa spýtajú v jazyku materinskom. Deti odpovedajú v jazyku štátnom. Takto doslova.

Označenia ako slovenčina, maďarčina a pod. sú tabu. Je len jazyk štátny a jazyk materinský. Keď počujem pojem "štátny jazyk", otvára sa mi jazyk vo vrecku, je mi mrte na grcanie.

Mimochodom, ministerstvo sa neobťažovalo poslať žiaden prípis k vyučovaniu v jazykoch materinských. Na ne kašľať.

Neviem, možno som čudný.

(Možno som kryptomaďar. Čo vy viete.)


1 komentár:

Rori povedal(a)...

Ak si cudny Ty, tak je nas viac :)